
 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

1 
 

 
 

Press in Sudan: From Colonial Control to Post-
Independence Dictatorships 

 

 
Abdu Mukhtar Musa 

Professor of political sociology, Dept. of Political Science 
Omdurman Islamic University, Sudan 

drmukhtar60@gmail.com 
 

 

 

Date of Submission:                                                       Date of Peer Review: 

2024/11/17                                                                2024/10/31 

 

 

 
 

 
 

 

 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

2 
 

Abstract 

This article explores the emergence of the first newspapers in Sudan, spanning from the colonial 

era to the post-independence period. It examines the political climate in which the press 

developed and was controlled—both under colonial rule and during the military dictatorships 

that governed the country more frequently than elected governments. The analysis traces how 

early newspapers, initiated by foreign communities, inspired the creation of native Sudanese 

publications in terms of language, staffing, ownership, and readership. The article highlights how 

the press, despite suffering under both colonial and dictatorial regimes, endeavored to foster 

enlightened public opinion. It served as a platform for nationalist figures to emerge, paving the 

way for a new generation of thinkers and politicians. Additionally, it explores the significant 

influence of Egypt on Sudanese journalism and politics, both through the press and by shaping 

its evolution. The study also reviews the restrictive laws enacted by the colonial administration 

and successive national regimes, which imposed censorship and arbitrary measures against 

journalists. Technical and financial challenges that hindered the growth of the Sudanese press 

are also discussed, including issues such as widespread illiteracy, poverty, limited access to 

official news, and barriers to developing a local printing industry. Finally, the article identifies 

the most repressive regime of the post-independence era as the Islamist military government led 

by Hassan Al-Turabi and Omar Al-Bashir (1989–2019), which epitomized the suppression of 

press freedoms. 

Key words: Press, Sudan, British Colonialism, Egyptian Impact, Military Dictatorship, 

Censorship. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

3 
 

Introduction 

This research aims to explore the development of the press in Sudan under challenging conditions 

during British colonial rule and the military dictatorships of the post-independence era. It 

examines the technical and financial challenges that hindered the press's growth in both periods. 

To trace the evolution of Sudanese journalism, this study adopts descriptive and historical 

methods. It provides a detailed account of the state of the press under colonial rule and national 

governments while tracing its historical development from the early 20th century to the post-

independence era. The research focuses on three topics: the emergence and development of the 

press in Sudan: an over view; the challenges faced by the press in Sudan: technical and financial 

problems and government control and censorship; and press control under the national (military) 

regimes.  

A substantial body of literature has examined the historical development of the press in Sudan. 

The primary focus of this article, however, is to analyze the role of the press and the mechanisms 

employed by various governments in Sudan to control it. In Sudan, as in many developing 

countries, the evolution of the press is intrinsically linked to the broader history of national 

development. More than political constitutions, economic progress statistics, or displays of 

national unity, the state of a country’s newspapers reveals the level of civilization it has reached.1  

The press has historically served as a vital channel for Egypt's intellectual and political influence 

on Sudan. Although accessible only to a small educated minority at the beginning of the 20th 

century, it was “imbued with revolutionary ideas and rhetoric of the most subversive nature in a 

colonial environment,"2 and played a pivotal role in enlightening the Sudanese populace. The 

regular influx of newspapers from Egypt into Sudan—paradoxically permitted by the British 

authorities—combined with the contributions of Syrians and other foreign communities, laid the 

groundwork for the emergence of a Sudanese press.  

First: The emergence and Development of the Press in Sudan: An Overview 

The first newspaper to appear in the Sudan was Dongola News, published in English in 1879. 

With the establishment of Anglo-Egyptian rule, the government introduced the Sudan Gazette in 

1899. In 1903 Al-Sudan, a fortnightly publication, was issued by Dr. Faris Nimir and Company, 

 
1 Francis Williams, the Dangerous State, Longman, 1957. 
2 Abdeen, Hassan, Early Sudanese Nationalism (1919 – 1925). Khartoum: Khartoum University Press, 

1985, p. 13. 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

4 
 

an affiliate of the Egyptian, Al-Muqattam. In 1911 the Greek community issued Raiyd Al-Sudan 

under the editorship of Abdul-Rahman Glaylat, a Syrian writer who was succeeded by Husayn 

Sherif in 1917. Sherif later spearheaded the publication of Hadarat Al-Sudan in 1919. This 

newspaper was pro-British and was financed by the Greek community. Moreover, Raiyd Al-

Sudan launched its English version—the Sudan Herald—in 1911, focusing on business matters. 

Regarding English-language newspapers in Sudan, the first was Dongola News, which appeared 

in 1879. It was followed by the Sudan Gazette in 1898, primarily a government bulletin used to 

disseminate official decisions and declarations issued by the colonial administration. In the 

1940s, the weekly Sudan Star was introduced but had a short lifespan. It was replaced in 1954 

by the Morning News, launched by Bashir Muhammed Sa’eed. Subsequently, The Sudan Times 

was established in 1955 by Al-Tigani Abdul-Haleem. In June 1960, the Sudan Daily was 

launched by the Department of Information under the Ministry of Culture and Information, with 

Hassan Muhammed Zein serving as editor-in-chief. All of these publications were issued in 

tabloid format.  

The weekly Sudan Star came into existence in 1940s but did not last for long. The Morning News 

replaced it in 1954 by Bashir Muhammad Sa’eed. Then the Sudan Times in 1955 published by 

al-Tigani Abdul-Haleem. In June 1960 the Sudan Daily was published by the Department of 

Information of the Ministry of Culture and Information with Hassan Muhammad Zein as editor-

in-chief. All these papers were in tabloid form. 

Although these newspapers were initially established by foreign communities, they played a 

pivotal role in inspiring the emergence of native Sudanese publications in terms of language, 

staffing, ownership, and readership. The launch of Al-Sudan on September 23, 1903, for instance, 

was "officially hailed as a landmark in the history of Sudan as a whole." It laid the foundation 

for press production and journalistic techniques in the county."3 In 1919, Al-Sudan was succeeded 

by Hadarat al-Sudan, a weekly publication owned by the three prominent religious leaders—

Sayyid Ali Al-Mirghani, Sayyid Abdul-Rahman Al-Mahdi, and Sayyid Al-Shareif Al-Hindi—

with Husayn Sherief as editor-in-chief. However, its editorial policy was "dictated by the 

government," which used the names of these revered figures as a façade to legitimize colonial 

order."4  

 
3 Mahjoub Abdul-Malik Babiker. Press and Politics in the Sudan. Khartoum University Graduate 

College Publications, No. 14, 1985, p. 23. 
4 Ibid, p. 24. 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

5 
 

Despite its limitations, Hadarat Al-Sudan played a significant role in "forming enlightened public 

opinion."5 It also provided a platform for the first generation of Sudanese poets and writers, 

including Shaykh Al-Banna, Ahmad Muhammad Salih, and Tawfiq Salih Gibril, among others, 

to make their debut. However, the conservative nature of Hadarat Al-Sudan left it unable to 

compete with the more nationalist-oriented papers that emerged in the 1930s. As a result, it 

ceased publication in 1938. Prior to the 1930s, the Sudanese press was primarily literary rather 

than political, reflecting the restricted political environment where politics was not an openly 

practiced profession. This was largely due to the oppressive measures imposed by the colonial 

authorities following the 1924 revolt. Moreover, in 1930, Sayyid Muhammad Abbas Abu Al-

Rish launched Al-Nahda (The Renaissance), a publication that became a platform for many 

prominent figures, including Muhammad Ahmed Mahjoub, Dr. Abdul-Halim Muhammad, Dr. 

Abu Shama, and Muhammad 'Ashri Sidiq. Shortly after, Miraat Al-Sudan (The Mirror of Sudan), 

edited briefly by Sulayman Kisha, followed the trajectory of Al-Nahda. 

On September 23, 1930, the Press Ordinance was promulgated, introducing a new set of laws to 

regulate the publication of newspapers. Subsequently, on June 2, 1934, Arafat Muhammad 

Abdullah launched Al-Fajr magazine. This publication had a profound intellectual impact on 

Sudan's political evolution during British rule. Notably, Al-Fajr is regarded as "the first quality 

magazine in the literary and political history of Sudan."6 Several prominent nationalist figures 

emerged from the Al-Fajr circle. Among them were Muhammad Ahmed Mahjoub, who later 

served as Foreign Minister and twice held the office of Prime Minister, and Arafat Muhammad 

Abdullah, who passed away before Sudan gained independence. Additionally, Abdul-Halim 

Muhammad, who became a member of the five-man Presidential Committee formed after the 

October 1964 Revolution; Ismail Atabani, founder of the Al-Rai Al-‘Am (Public Opinion) daily; 

and Ahmed Yousif Hashim, who became the proprietor of Al-Sudan Al-Jadid (The New Sudan). 

Al-Fajr was owned and published by Arafat Muhammad Abdullah, who became associated with 

the Hashmab group. His magazine garnered support from individuals in the other two major 

groups and succeeded in establishing itself as "the leading publication of the Sudanese 

intelligentsia." It was a product of reform-minded young, educated men with a clear mission and 

vision, who expressed their dissatisfaction with the state of affairs in Sudanese society."7  

 
5 Mahjoub Mohammad Salih, The Sudanese Press. Sudan Notes and Records, Vol. XLVI, 1965, p. 2. 
6 Mahjoub Abdul-Malik, op. cit., p. 29. 
7 Mohammad Omer Bashir, Revolution and Nationalism in the Sudan 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

6 
 

Al-Fajr was initially launched as a literary magazine; however, within a year, it became deeply 

involved in politics. This shift in its editorial policy was accompanied by the translation of its 

editorials into English, aimed at making the magazine's voice heard within the English-speaking 

community, particularly the British in Sudan. Additionally, the move showcased the magazine's 

ability to communicate in fluent English language.8  

The magazine served as an ideological forum, which was particularly needed after the demise of 

Hadarat As-Sudan, leaving the intelligentsia without a voice. Even when the Graduates' Congress 

was established, with its own publication (Al-Motamar), the organization—believed to represent 

the powerless, moderate, and westernized elite—became polarized. It split into two factions: the 

militant Ashiqqa and the moderate Ansar. The Ashiqqa faction went on to form the Ashiqqa Party 

in 1943, while the Ansar faction established the Umma Party in 1944. 

When the Ashiqqa Party emerged, Al-Motamar became its official forum. In 1945, the Civil 

Secretary rejected an application to transform it into a daily newspaper. Moreover, the paper, 

which had to compete with several daily publications, was hindered by limited financial 

resources and eventually ceased publication. "Its editorial policy was controlled by the Congress' 

Committee of Fifteen, and the journalists working on it had to implement the Congress' policy."9 

Even Ahmed Khayr, who had initiated the idea of the Congress, considered Al-Motamar 

ineffective, lifeless, poorly edited, and not a true reflection of the Congress' opinions in any 

meaningful way. 

Nevertheless, Al-Motamar, by circulating over 3,000 copies, "contributed to political articulation 

and recruitment." It was also considered a "progressive magazine that provided a platform for 

the development of the intellectual movement in Sudan."10 Among its contributors were Hassan 

Al-Tayyib Babiker (who later became a communist leader) and Al-Tigani Al-Tayyib Babiker 

(also a communist).  

 
8 Al-Fajr (magazine) was owned and published by ‘Arafat Muhammad ‘Abdullah. ‘He came from a Coptic family 

but his father embraced Islam under the Mahdiyya and he was therefore brought up as a Muslim. He graduated 

from Gordon Memorial College in 1916 and took up a clerical post in the Department of Posts and Telegraphs in 

Khartoum until 1924. He was deeply involved in the political upheaval of that year and escaped to Cairo where he 

was mistakenly arrested and kept in prison for seven months, being suspected of involvement in the assassination 

of Sir Lee Stack. But he was released when the real assassins were caught. He went to Sinai and then to Jeddah. 

He returned to Sudan in 1931 and he joined the Hashmab group. 

 
9 Mahjoub Abdul-Malik, op. cit., p. 36. 
10 Ibid. p. 36. 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

7 
 

In the 1940s, a handful of dailies emerged, accompanied by the rise of political parties. While 

detailing the various papers from the 1940s and 1950s is beyond the scope of this paper, it is 

important to note that a new generation of thinkers and politicians emerged from the press. 

Notable figures included Mekki Shibaika, Muhammad Oshman Mirghani, Hammad Tawfiq, Dr. 

Abdul-Halim Muhammad, Ahmed Yousif Hashim, Khidr Hamad, Jamal Muhammad Ahmed, 

Yahia Al-Fadli, Ahmed Al-Sayyid Al-Fil, and Muhammad ‘Amir Beshir (Forawi). These 

individuals were the leaders of the new enlightened young Sudanese generation. 

There was a reciprocal relationship between political evolution and the press, with each 

influencing and nourishing the other. Politics and politicians required a platform to propagate 

their political ideas and programs, while the press depended on financial support. Consequently, 

the Sayyids, despite being political rivals, also competed for ownership of the press. 

Sayyid Abdul-Rahman Al-Mahdi was the first to establish a "relatively successful daily paper in 

Sudan." He owned Al-Nil and Al-Umma dailies and had a stake in the non-daily Al-Sudan Al-

Jadid (The New Sudan) by Ahmed Yousif Hashim."11 He also attempted to control the only 

provincial weekly, Kordofan, by Al-Fatih Al-Nur, but was unsuccessful. 

Al-Nil daily began publication in August 1935, shortly after Al-Fajr transitioned into a political 

magazine. "The appearance of Al-Nil marks the beginning of a new era in the history of 

journalism in Sudan … [and] of press development under colonialism."12 Al-Nil achieved a 

remarkable circulation of 2,500 copies, becoming the only vernacular daily at the time. After 

Hadarat Al-Sudan ceased publication in 1938, Al-Nil became the primary platform for 

government notices and advertisements. Despite running at a loss for three years, the paper 

continued thanks to personal contributions. In 1945, Sayyid Abdul-Rahman Al-Mahdi purchased 

most of the shares from non-Sudanese shareholders. Some shares were also sold to Al-Sheriff 

Yousif Al-Hindi and Hassan Abul-Ela. 

With the demise of Hadarat Al-Sudan, the British administration in Sudan shifted to using Al-

Nil as a propaganda medium, particularly during the Second World War, subscribing to about 

400 copies. However, it was often viewed as a "sectarian paper" that primarily served the interests 

of its owners and editors."13 Despite this, Al-Nil gained widespread popularity, much of the credit 

 
11 Ibid. p. 37. 
12 Ibid. p. 38. 
13 Al-Fajr, 1935   



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

8 
 

for which is attributed to Ahmed Yousif Hashim.14 In terms of domestic politics, Al-Nil became 

a major supporter of the Congress, serving its cause more effectively than Al-Motamar. However, 

after the split of the Congress, Al-Nil ceased its support and adopted a distinct ideological stance, 

defending the political and economic interests of Abdul-Rahman Al-Mahdi. Al-Mahdi launched 

his second daily, Al-Umma, on June 16, 1944, seven months before the Umma Party officially 

emerged in February 1945. Al-Umma became the party's official organ, reflecting its pro-British, 

anti-Egyptian politics.  

The first editor-in-chief of Al-Umma was Yousif Mustafa Al-Tinay, an architect who graduated 

from Gordon Memorial College in 1930. Al-Tinay was selected due to his intellectual 

background and journalistic experience. He had contributed to Al-Nahda and worked on the 

editorial staff of Al-Fajr. His political views aligned with those of the Umma Party. With the 

launch of Al-Umma, the party now had two dailies: Al-Nil, which was aimed at appealing to the 

Ansar, and Al-Umma, which served the party’s broader interests.  

On the other hand, the Mahdist Foundation (Dairat Al-Mahdi) became a shareholder in Al-Sudan 

Al-Jadid, a newspaper owned by Ahmed Yousif Hashim. While still serving as the editor of Al-

Nil, Hashim launched his own illustrated weekly in December 1943, which he later transformed 

into a daily in 1946. He was significantly influenced by the design and layout of the more 

advanced Egyptian press, which inspired his approach. It was somewhat surprising that Hashim, 

previously aligned with the pro-independence movement, shifted towards supporting pro-unity 

views. This change may partly be attributed to the impact of the Egyptian press on him. Overall, 

Al-Sudan Al-Jadid was ideologically."15Ahmed Youssef continued publishing his paper until his 

death in June 1958. 

It is important to note that the idea of the Umma Party was shaped and crystallized through the 

press. It originated with Hadarat in the 1920s, which adopted the slogan “Sudan for the 

Sudanese.” This idea then developed through Al-Fajr and eventually came to full fruition in Al-

Nil and Al-Umma dailies.  

Outside Khartoum, Al-Fatih Al-Nur launched Kordofan, a newspaper based in Al-Obayyid, the 

capital of the Kordofan region (now North Kordofan state), which first appeared in November 

1945. Initially a joint venture between Al-Fatih Al-Nur (d. 2000) and Abdullah Rajab (owner 

 
14 Mahjoub Abdul-Malik Babiker, op. cit., p. 44. 
15 Ibid. p. 48. 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

9 
 

and editor of Al-Saraha, which debuted in 1950), Kordofan faced numerous challenges but 

continued as a fortnightly for two years. It later became a weekly for five years and eventually a 

bi-weekly until it was nationalized, along with other private papers, in August 1970. Kordofan 

was highly critical of British colonial rule in Sudan and called for Sudanese unity in the fight for 

independence. This strong stance contributed to its growing circulation, which increased from 

500 copies in 1945 to 1,800 in 1947 and 2,000 in 1958—a remarkable achievement for a 

provincial newspaper. 

In response to his rival Al-Mahdi's establishment of a daily, Ali al-Mirghani launched Sawt Al-

Sudan ("The Voice of Sudan") in May 1940. This marked the deepening rivalry between the two 

powerful sectarian leaders, a conflict that was vividly reflected in the press. "Hostile press 

campaigns were inevitable due to the antagonistic attitudes of the two sectarian leaders.”16 Sawt 

Al-Sudan was owned and published by the Al-Salam Printing Press Company Limited, with 

shareholders including Sayyid Ali al-Mirghani, Ahmed Suwar al-Dahab (a prominent 

Omdurman merchant), Dirdiri Muhammad Uthman (a district judge), Ahmed al-Sayyid al-Fil 

(former Mufti), Omar Ishaq, and others. The paper was conceived as a Mirghanist organ to 

counter the Mahdist propaganda in Al-Nil, which did not welcome the new paper. Muhammad 

‘Ashri Al-Sidiq was appointed as Editor-in-Chief. 

By 1941, Sawt Al-Sudan faced financial difficulties, leading to reductions in both its size and 

staff salaries. As a result, Muhammad ‘Ashri Al-Sidiq resigned from his position as Editor-in-

Chief. On January 1, 1942, Ismail Al-Atabani was appointed as the new editor, but he too 

resigned in February 1945. The paper ultimately could not withstand the competition with Al-

Umma. In response to its financial struggles, Al-Mirghani sought to align Sawt Al-Sudan with 

the Al-Ashiqqa Party (established in 1943), which advocated for an independent government in 

union with Egypt. 

Sawt Al-Sudan was widely popular during its time, reflecting Al-Mirghani’s economic and 

political interests. It stood out for its strong anti-British stance, especially when Al-Rai al-‘Am 

daily was launched in March 1945. Al-Rai al-‘Am became the mouthpiece of the Unionist Party, 

which was founded in 1944, and adopted a moderate anti-Umma political position. The paper's 

owner, Ismail Al-Atabani, was a key figure in the establishment of the Unionist Party. Prior to 

 
16 Abdul-Malik,  p. 51. 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

10 
 

founding Al-Rai al-‘Am, Al-Atabani had been involved with Sawt Al-Sudan and later, after five 

years, set up his own printing press.17  

In addition to Al-Rai al-‘Am, the major newspapers throughout the 1960s included Al-Ayam, 

founded by Beshir Muhammad Saeed in 1953, and Al-Sahafa, established by Abdul-Rahman 

Mukhtar in 1961. However, all these papers were nationalized by the military regime of General 

Nimairi in 1970. Al-Rai al-‘Am was revived later when the one-party (Islamic) military regime 

of Omar Al-Bashir permitted the publication of independent, non-governmental press under the 

Press Act of 1999, which was amended in 2009. 

Between 1956 and 1958, there were no state-owned newspapers. However, several bulletins were 

issued by ministries and government departments, alongside cultural magazines such as Al-Biyan 

(1947), Al-Riadha wal-Cinema (1948) by Ibrahim al-Maghrabi, Huna Omdurman, Al-Telegraph 

weekly (1948) by Salih ‘Urabi, Al-Mustaqbal (official monthly, 1951) issued in Juba, Al-Nass 

weekly (1954), Al-Manar (monthly, 1955) by Suaad al-Fatih al-Badawi, Al-Akhbar weekly 

(1955) edited by Rahmi Muhammad Sulayman, Sawt Al-Maraa (Voice of Women) in 1955 

edited by Fatima Ahmed Ibrahim, Al-Fikr monthly (1955) by al-Rasheed Nayil, Al-Sabah Al-

Jadid (1956) by Hussayn Mansour, Miraat Al-Sudan monthly by Sulayman Kisha, Al-Qafila 

monthly (1956) by Haja Kashif, Anba Al-Sudan (The Sudan News, August 1956) by Yahia 

Muhammad Abdul-Gadir (which called for independence and national unity). In August 1956, 

the National Unionist Party launched Al-Nida weekly, edited by Abdul-Majid Abu Hassabu. In 

September 1956, the Muslim Brothers published their paper, edited by Sadiq Abdullah Abdul-

Majid, which ceased in December 1958. Al-Zaman paper emerged in January 1958 under the 

editorship of Abdul-Aziz Hasan. In 1960, Al-Risala, an independent paper focusing on economic 

issues from an Islamic perspective, was launched, with Abdullah Muhammad Ahmed as editor. 

Al-Hayat weekly was also published in 1957 by Bashir Muhammad Saeed and Mahjoub 

Muhammad Salih.18  

In addition to these publications, several private (ahliyya) news agencies emerged in the 1950s, 

with support from the government. These included: Wakalat Al-Sahafa Al-Sudaniyya (the 

Sudanese Press Agency) by Muhammad Ahmed Omer, Wakalat Al-Akhbar Al-Efriqiyyah (the 

 
17 Ibid. p. 51. 
18 Abdul-Malik, op. cit. p. 51.  



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

11 
 

African News Agency) by Abdul-Rahman Mukhtar, Wakalat Al-Anba Al-Sudaniyyah (the Sudan 

News Agency) by Abdul-Kareem Al-Mahdi, and Wakalat Anba Al-Khartoum. 

During Abboud's military regime, the government launched Al-Thawra (The Revolution) daily, 

the first Sudanese newspaper published in broadsheet format. It began on August 13, 1960, under 

the Ministry of Information and Labour. The first editor-in-chief was Abdullah Rajab, followed 

by Gayli Ahmed Omer and later Muhammad Fadlallah. Al-Thawra was aligned with the policies 

and objectives of Abboud’s regime. Meanwhile, Al-Sahafa, a daily newspaper founded by Abdul-

Rahman Mukhtar in July 1961, faced legal challenges. It was suspended in 1963 by court order 

and fined. Although it resumed publication, it was suspended again in 1964 for two weeks after 

being charged, along with other papers, with high treason.19 

The 1960s saw the emergence of several new newspapers and magazines, both partisan and 

official. Among them were Al-Jamaheer (The Mass), the organ of the Democratic Unionist Party, 

first published in 1960; Akhbar Al-Esbou’a (The Weekly News), a leftist publication edited by 

Awad Al-Birair in 1963; Majallat Al-Khartoum (Khartoum Magazine), a literary publication 

issued by the Ministry of Information in 1964; Majallat Al-Qalam (The Pen), a literary magazine 

edited by Hassan Najila in 1964; Al-Mithaq Al-Islami (The Islamic Charter), the organ of the 

Muslim Brotherhood, launched in 1966; Al-Adwa (The Lights), a political paper by Muhammad 

al-Hassan Ahmad, also in 1966; and Al-Quawat Al-Musallaha (The Armed Forces), a military 

publication launched in 1970 by the regime of Colonel Ja’afar Muhammad Nimairi, who took 

power in May 1969.  

Second: The Challenges Faced by the Press in the Pre-Independence Era 

1. Financial and Legal/Political Problems 

The development of the press in Sudan during its formative phase was hindered by significant 

financial and technical challenges. These issues were largely symptomatic of the broader 

underdevelopment common to most emerging nations at the time. While a comprehensive 

exploration of these problems is beyond the scope of this study, a general overview is relevant. 

The financial instability of many publications made them heavily dependent on external support, 

limiting their sustainability. Similarly, political constraints, including restrictive colonial laws 

 
19 Ibid. 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

12 
 

and censorship, further obstructed the press's ability to operate freely and serve as an effective 

platform for public discourse. 

Since its emergence in the early 20th century, the Sudanese press has faced significant challenges 

rooted in widespread poverty. Broadly speaking, the difficulties confronting the vernacular press 

in Sudan mirrored those of other developing nations. These included low literacy rates, limited 

purchasing power, inadequate and underdeveloped transportation and communication systems, 

poor-quality printing technology, and a lack of trained journalists.  

One of the primary obstacles to the development of the press in Sudan, particularly during the 

colonial period, stemmed from the state of the printing industry, which was initially dominated 

by foreign companies. By 1942, four major printing presses operated in the country: 

McCorquodale & Co., the Printing and Publishing Company of Al-Nil Newspaper (owned by 

Sayyid Abdul-Rahman Al-Mahdi), Al-Salam Printing Press of Sawt Al-Sudan (owned by Sayyid 

Ali Al-Mirghani), and Mandil’s Printing Press. 

McCorquodale & Co., a British concern functioning as the government press, was the most 

efficient printing establishment in Sudan during the colonial period. The company held 75% of 

the government’s printing contracts, while the remaining 25% was distributed among other 

printing presses, which were deemed incapable of handling official printing demands. This 

arrangement effectively gave McCorquodale a near-monopoly on Sudan’s printing industry, 

particularly since the government was the largest customer for printing and binding services. 

Despite persistent criticism, notably in articles published by Al-Nil newspaper, McCorquodale 

maintained its privileged position as a British venture under government protection.  

Established in Khartoum before 1930, McCorquodale's contract with the government began that 

year and was automatically renewed annually after its expiration in March 1941. In 1949, 

journalist Ahmed Yousif Hashim brought the issue of the company’s monopoly to the Legislative 

Assembly. Anticipating the contract’s expiration in 1952, he proposed a motion demanding that 

all future contracts be opened for public tender.20 However, it was not until June 1954 that the 

situation began to change, when nine printing presses from the three major towns petitioned the 

Minister of the Interior to review the monopoly and allow fair competition for government 

printing orders.  

 
20 Mahjoub, p. 61. 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

13 
 

Financial challenges have long been recognized as a major determinant of the rise and fall of 

newspapers and magazines in Sudan. The press's vulnerabilities were deeply tied to the overall 

fragility of the Sudanese economy, particularly the private sector. During the British colonial 

administration—and even in the post-independence era—the public sector held a dominant 

position. The government served as both the primary employer and the main source of advertising 

revenue. Consequently, the survival of any publication was heavily reliant on securing 

government advertisements. As noted, “The papers which were able to survive until the 

nationalization of the press in 1970 were those which were in regular receipt of official 

advertisements."21 

The government imposed specific conditions for newspapers to qualify for official 

advertisements. First, a publication needed to operate for at least six months from its inception. 

Second, it was required to reach a minimum circulation of 3,000 copies. However, exceptions to 

the circulation requirement were granted to certain papers, such as Kordofan and English-

language publications, likely due to their limited target audience. Among the non-Arabic papers, 

The Sudan Star, launched in early January 1943, stood out. It survived by absorbing 

advertisements previously allocated to The Sudan Herald, which suffered as a result. Another 

example was the Greek-language newspaper Sudan News, which debuted on April 24, 1943. 

By June 1943, the eligibility criteria for official advertisements underwent significant changes. 

The process was centralized under the authority of the Director of the Stores and Ordinance 

Department in Khartoum. Newspapers included in this arrangement were The Sudan Star, Al-Rai 

Al-‘Am, The Sudan Herald, Sudan News, Al-Nil, and Sawt Al-Sudan. Notably, Al-Rai Al-‘Am, 

which debuted in March 1945, began receiving official advertisements in October of the same 

year. Al-Umma was added to the list in 1946, followed by Kordofan a year later. 

By late 1951, following a revision of the official advertisement policy, certain papers were 

designated as eligible for government advertising. These included The Sudan Star, Al-Rai Al-

‘Am. Al-Sudan Al-Jadid, Al-Gezira newspaper and Kordofan magazine.22 

Al-Gezira newspaper, established in 1950 by the Social Department of the Gezira Board, was a 

social and cultural publication aimed at supporting agricultural extension and community 

development within the Gezira Scheme. It played a significant role in promoting rural 

 
21 Ibid. p. 62. 
22 Note No. 2o from the British Administration's Financial Secretary, 1951. 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

14 
 

development, literacy, health, and social welfare. Similarly, Kordofan newspaper, a regional 

publication covering the Western states of Sudan, made substantial contributions to community 

development until its nationalization in 1970. Under the government-owned Al-Sahafa Printing 

and Publishing House, it championed causes such as combating tribalism, supporting the 

cooperative movement, and advocating for the rights of the peasants in the Nuba Mountains, who 

succeeded in forming their own Ittihad (Union). The paper also promoted environmental 

sustainability through initiatives like the "Festival of the Tree" (Eid al-Shajarah), called for rural 

electrification, addressed water supply issues, and advocated for the establishment of Kordofan 

University—a goal realized three decades later. 

The third challenge confronting the press in Sudan was the lack of access to official news. The 

dissemination of government-related information through the media often unsettled British 

officials in Sudan, leading to the imposition of stringent secrecy measures. This created 

significant obstacles for the press in obtaining accurate and timely news. The Sudanese 

vernacular press frequently criticized this "plague of secrecy." For instance, in 1938, the 

prominent daily Al-Nil articulated the issue, stating: 

This paper tried now and then, to draw the attention of the government to certain 

mistakes, which are made by its departments. Before writing on a subject, we try to 

get the true facts from an official source, but usually fail, either because no reply is 

given, or because the department concerned publishes an official communiqué which 

comes too late, at a time when the information has lost its interest…23 

In response to this campaign, the government established a proper system of departmental 

information officers in 1942. However, in practice, the press officers were never able to provide 

journalists with the news they wanted, nor could they compel the press to publish what the 

government desired. As a result, the government directed that more non-confidential news be 

made available to the public. The duty of the Information Officer was as following: 

1. To prepare, subject to the approval of the head of the department, and transmit to the Press 

Office notes on any departmental activity or event of general public interest. 

2. To monitor the vernacular press on behalf of the head of the department and report to him 

immediately any comments or criticisms as soon as they appear. 

 
23 Al-Nil, Feb.6, 1938 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

15 
 

3. To interview representatives of the press, draft an explanatory note to be handed to them, 

and ensure it aligns with the directions from the head of the department regarding the extent 

to which questions should be answered. 

This was followed by the appointment of departmental information officers. However, the new 

system proved to be flawed, as the information officers were subordinate civil servants who were 

unable to release information to the press without the consent of their respective superiors. After 

three months, the system proved unworkable. In January 1942, the first press conference was 

held, but it proved demoralizing for journalists, who were informed that, from then on, they 

would have to seek confirmation of news by telephone.24  

These instructions coincided with a government rebuff to a congressional memorandum in April 

1942. This sharp reaction may have been prompted by the political crisis at the time. The British 

administration continued the old practices of censorship and disinformation through bureaucratic 

channels, under the pretext of secrecy and confidentiality. Even when the Advisory Council for 

Northern Sudan was inaugurated in May 1944, journalists were denied access to the proceedings 

and were instead briefed on deliberations through an official summary that did not reflect the 

views of individual members. 

The issue of whether or not the press should be admitted to the Council was thoroughly discussed 

by its members. The majority favored admission, while some opposed it. Ultimately, press 

admission to the Council was approved, but not without conditions. A sub-committee, composed 

of Abdullah Khalil (Chairman), Mekki Abbas (Secretary), Dr. Ali Badri, Mirghani Hamza, 

Muhammad Ali Shawqi, and Hamid al-Sayyid, proposed the following conditions: 

Editors should not publish in their papers on the same day on which the discussions 

took place anything other than a general description of what happened in the council. 

The description includes the time of the meeting of the council, the members who 

attended, what subjects were discussed, and the kind of decision taken and the 

amount of opposition or otherwise which the propositions met. But such a description 

should not include the names of members and should not report what they said nor 

should it include any comments or criticism…Editors can publish on the next day the 

deliberations of the council as reported by them and they are at liberty to comment 

 
24 Mahjoub Abdul-Malik Babiker, op. cit. p. 67. 

 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

16 
 

on them and criticize them as they wish on condition that the official record, which 

will be sent to the press by the information officer, be published in the same issue.25  

The journalists accepted these conditions, though they did so without fully agreeing to them. 

2. Government Control and Censorship 

The British Administration sought to control the press through various means – namely technical 

by the monopoly of printing industry, and advertising as well as subscriptions. This was at the 

time the British sought to link the Sudanese elite to its western culture and values.  

This British trend was part of a broader policy that Britain adopted toward the Middle East, 

Africa, and its former colonies worldwide. The economic relations and trade links with 

Commonwealth states exemplify this policy. In Sudan, in particular, the cultural ties were 

reflected in institutions such as the British Council, which was established in several major 

towns. Additionally, the government paid significant attention to the English language, which 

was officially adopted as the second language. English also served as the medium of instruction 

in secondary schools until the late 1960s and at the university level for three decades afterward. 

Through English, the educated Sudanese were deeply connected to Western culture and lifestyle. 

The effendiyyah class (government employees) in Sudan often imitated the English in their 

mannerisms and even incorporated English terms into their Arabic speech. As a result, mastering 

the English language became synonymous with being modernized or westernized. Since the early 

generations under British rule, Sudanese people were known for their proficiency in English 

compared to other British colonies. Edward Atiyyah captured this general impression when he 

was surprised by Moawiya Nur’s exceptional cultural standards: 

“A slight pleasant-looking boy of eighteen in the final year, called Moawiya Nur. He 

attracted my attention from the first day by quoting from Shaw and Anatole France. 

I thought he was trying to show off a little superficial knowledge, but to my surprise 

I found when I probed him that knowledge was deep and that behind it lay a shrewd 

and critical understanding … Moawiya was the first Sudanese to make real contact 

with the spirit of the west. In English literature this North African Arab boy, who had 

never crossed the frontiers of Sudan … found his spiritual home.26  

 
25 Muddathir 'Abd Al-Rahim, Imperialism and Nationalism in the Sudan. Oxford Studies in African 

Affairs (Clarendon Press, Oxford,1969, p. 147 
26 Edward Atiyya, An Arab Tell His Story: A Study in Loyalties, John Murray, London, 1964, p. 143. 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

17 
 

Moreover, this proficiency in English was later acknowledged by another British official. When 

the Sudan question was brought before the Security Council in 1947, Ismail al-Azhari headed a 

Sudanese delegation to Lake Success. Miss Margery Perham, Director of the Oxford University 

Institute of Colonial Studies, was so impressed by the Sudanese delegates that she titled her 

article "The Sudan Emerges into Nationhood" and remarked, "There were certain dark and fine-

looking men in Lake Success, speaking excellent English… who claimed to represent the 

Sudanese nation and decide its destiny."27 The print media and modern printing were introduced 

by the Condominium government at the beginning of the 20th century as part of the 

modernization process needed for the administration of the new regime."28 The press served a 

dual purpose: it supported the colonial government’s systems while also inspiring a nationalist, 

secular spirit that challenged both colonial rule and the entrenched traditional structure of the 

country. As such, the press and mass media became central to the historical struggle between 

traditionalism and modernization in Sudan. Both the colonial government and traditional elites 

were aware of the media’s significance and sought to manipulate and control it. While the 

colonial government introduced modern media, the traditionalists initiated the first purely 

Sudanese paper for political purposes.29  

Moreover, manipulation and control have since then not been limited to the use or abuse of the 

mass media in professional terms; they have also involved subjecting the media to government 

control through legal means. This has positioned the media at the center of the power struggle in 

post-independence Sudan, where those in control of political power ensure they manipulate the 

media, either through ownership or legal regulations.30 Generally, the British government sought 

to control the media through various means: (i) laws (or press acts) that regulate published 

material; (ii) ownership and license; (iii) denying officials from writing in the press, (iv) and 

Censorship. 

 
27 L. A. Fabumi, The Sudan in Anglo-Egyptian Relations, Greenwood Press Publishers, 1973, pp. 330 - 

331. 

 

 
28 Mahjoub, (1999), op. cit., p. 4.    
29  Mahjoub (1985), op. cit., p. 5.  
30 Ibid., p. 5. 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

18 
 

(i) Sudanese press laws were introduced relatively late, after the emergence of non-governmental 

publications, which began in 1903. The Sudanese government did not directly involve itself in 

the press business, apart from the Sudan Gazette, until after independence.31  

A draft law to control the press was prepared in 1912 but was shelved, as the press was either 

government-owned or operated by non-Sudanese individuals, such as the Sudan Herald, owned 

and published by two Greek nationals, and the Sudan Times, introduced and owned by Syrians. 

The draft law was also postponed due to the outbreak of the First World War. It wasn't until 1930 

that the government deemed it necessary to issue a law regulating the production and importation 

of publications. However, the period following the appearance of the first Sudanese newspaper, 

along with the cross-border influence of the Egyptian press, proved fruitful in providing essential 

training for Sudanese as printers, publishers, and journalists. This period also allowed for the 

development of a local vernacular press in the 1920s and the establishment of a readership base, 

with the effects of the new medium gradually taking root."32 This coincided with a relative 

improvement in the economic situation. 

The various press laws issued in Sudan since then can be briefly listed as: 

1. The Press Ordinance, 1930. 

2. The Press Regulation, 1931. 

3. The Press (Amendment) Ordinance, 1947. 

4. The Press (Amendment) Ordinance, 1948. 

5. The Press Ordinance (Amendment) Act, 1959. 

6. The Press (Amendment) Regulations, 1965. 

7. The Press Act, 1973. 

Several other press acts followed thereafter but are beyond the historical scope of this study 

which ends by the demise of the May regime in 1985. 

Some of these laws were accompanied by regulations issued by an executive agency of the 

government or by a press council, as was the case under certain national governments. These 

regulations organized the enforcement of the press law and the procedures for monitoring the 

performance of the press. Before 1930, the government took arbitrary administrative measures 

to regulate the press. The spirit of these measures continued to influence the press law of the 

 
31 Ibid., p. 6 
32 Abdul-Malik, op. cit., p. 61. 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

19 
 

1930s, although "the fact that a press law was issued signifies an important development in the 

state of the press, both as a local product and as an import."33  

The laws—and the regulations accompanying them—set conditions for authorizing the 

publication and importation of printed material. Although the motives behind these laws differed 

under each political regime, the underlying political initiative behind the press laws remained 

largely consistent. For the colonial government, the primary motive behind controlling the 

importation of printed materials was to counter the Egyptian nationalist movement that emerged 

after the 1919 Egyptian Revolution.34  

Nevertheless, the initiative to impose political controls over the importation of printed materials 

continues to this day, as does the initiative to regulate publishing. However, the motive behind 

each initiative varies depending on its specific purpose.35 

The successive regimes after independence have imposed their perspectives and policies on the 

press and media through institutional laws, which address specific media institutions or mass 

communication activities. The rules of common law, as reflected in the penal code and various 

branches of civil law, preceded these institutional communication laws. These common laws also 

focused on regulating the press and media, aiming to control their excesses within an overarching 

framework that defines the rights and obligations of society.36 

(ii) Regarding licensing and ownership, licensing in advance of publication is considered the 

highest form of restraining publications. It goes beyond the commonly known prior restraints, 

which limit the publication of certain materials subject to disputes between the publisher and a 

counterclaimant who holds a conflicting right to publish the materials. The body authorized to 

grant the license is usually a state agency, which may withhold or withdraw it. To ensure this 

restraining mechanism functions effectively, governments typically assign an agency to oversee 

the process."37 In Sudan, the creation of such a government agency dates back to the 1948 press 

law amendment, which was a landmark development. This agency replaced the Civil Secretary’s 

office and, to some extent, represented the elected Sudanese Journalists Association. 

 
33 Mahjoub (1999), op. cit., p. 6. 
34 Ibid., p. 6 

35 Larry Barker, Communication, Prentice Hall Inc. New Jersey,1981: p.277 
36 Mahjoub, op. cit., p. 90 
37 Ibid., p. 96 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

20 
 

In the first two decades of the 20th century, the government controlled the press through 

subsidies, subscriptions, advertising, and other facilities, along with extra-legal measures. The 

1973 law, in particular, imposed exclusive state ownership of the press. 

(iii) A third method of control imposed by the state on the media is prior restraint or censorship, 

in addition to denying officials the right to write in the press. This includes prohibitions, deletions 

of publications, and restrictions on the circulation of information and messages. This control is 

typically entrusted to a judicial mechanism, but in some countries, it is also handled by agencies 

or other non-judicial bodies. The government often claims that restraint is necessary to protect 

society. However, in many Third World countries, this pretext is often used to further the 

government's own agenda, rather than to safeguard societal values and stability. Motivated by 

political interests, the British government in Sudan sought to limit the press's influence on 

politics, promulgating legislation in 1937 that banned government officials from participating in 

politics or writing for the press. 

The authority for restraint is vested not in a court of law, but in an administrative body affiliated 

with the government. This raises concerns about the potential for government bias, as the agency 

may be influenced by political motives and show prejudice against opponents. 

Another tool used by the colonial rule in Sudan to control the press and public opinion was a 

two-fold mechanism: censorship and the prohibition of government officials from writing for the 

press. This method was extensively employed during the 1930s and 1940s in Sudan. 

In 1931 regulations issued under the press Ordinance of 1930 stipulated that: 

“Every editor of a newspaper shall, if required by the Civil Secretary, submit either 

the whole issue or such part thereof as the Civil Secretary may direct to the Controller 

Public Security Intelligence for censorship before publication, and shall conform to 

the instructions of the Controller Public Security Intelligence as to the publication of 

otherwise of any item."38  

Until 1935, censorship of the local press was extremely repressive. The papers most affected 

were Al-Nil and Sawt Al-Sudan, both of which were officially labeled as pro-Egyptian 

propagandists. "Censorship was applied to political ideas that did not conform to government 

 
38 Sudan Govt. Gazette, March 1931, No. 543 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

21 
 

policy."39 Any articles related to Anglo-Egyptian relations or similar topics were banned. 

Censorship also extended to anti-British and anti-Western articles, as well as those advocating 

for an English mandate for Sudan and a future under the Colonial Office."40 

Most of the censored articles were of a political nature or related to politics in one way or another. 

For instance, in June 1929, the censor (Willis of the Intelligence Department) suppressed an 

article that urged the government to have more confidence in its intelligence services and 

suggested that: 

a- The creation of a native representative body … to lead public opinion, social reform and be 

an intermediary channel between the government and the people. 

b- The freedom of the press be granted. 

c- Government policy should be more democratic less monopolistic and less confidential, and 

directed towards ‘the Sudan for the Sudanese’. 

d- Education is given further impetus, both scientifically and professionally. 

It was around these suppressed ideas that future Sudanese politics were to evolve.41 Hussein 

Sheriff was the first Sudanese journalist to call for press freedom. 

In 1942, most of the articles censored were related to the Graduate Congress. When the 

government rejected the Congress’ memorandum, it suppressed all articles concerning the 

Government-Congress crisis. Some examples include: 

1.  An article by ‘Abdul-Rahman ‘Abdullah, a teacher at Gordon Memorial College, 

scheduled to be published in Sawt Al-Sudan on 11 March 1942. In this article, he described 

the sermons delivered in mosques on Fridays as dull and monotonous, suggesting that the 

Congress should write these speeches and deliver them to the mosques. 

2. An article written by Ahmed Muhammad Khair, titled ‘The Congress and the Expression 

of the National Feeling’, which was intended to be published in Al-Motamar in March 1942. 

The writer argued that the Congress was the true representative of the people at large. 

 
39Abdul-Malik, op. cit., p. 80 

40 Sudan Intelligence, 1936 

 
41 Abdul-Malik, op. cit., p. 101 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

22 
 

3. An article by Muhammad Ahmed Bashir (Forawi), intended for publication in Al-Mutamar 

on 7 March 1942. This article attempted to find a compromise between the Congress and 

the Indian Congress. 

4. Another suppressed article was written by ‘Abdullahi ‘Abdul-Rahman Nugdallah for Al-

Nil, scheduled to be published on 29 June 1942. In this article, he viewed the Congress as 

a form of neo-Mahdism, destined to lead the nation by reviving its national spirit. 

There were also many radical views that never made it to the public through the press. In addition, 

in April 1938, the British administration introduced further amendments to the 1930 Press 

Ordinance, implementing additional administrative regulations aimed at banning government 

officials from contributing political articles to the press.42 The press viewed these measures as 

oppressive and damaging to press freedom, and they bitterly criticized these controlling 

mechanisms. They particularly condemned the Press Ordinance of 1930, along with the 

subsequent amendments, which granted the Civil Secretary discretionary powers to revoke a 

newspaper's license. As Al-Nil described it in early January 1937, this effectively meant that 

Sudan was under the yoke of martial law. A few months later, Hadarat published an article by 

its acting editor, Ismail al-Azhari, criticizing the government's decision to bar government 

bureaucrats from writing for the press.43  

Third: Press Control under the National (Military) Regimes 

The freedom of the press has become a controversial issue, particularly in the Third World, with 

two schools of thought emerging: one group believes that press freedom does not exist under 

government control, while another defends the position that, in a society undergoing transition 

and focused on nation-building and large-scale development programs, private ownership of the 

press becomes irrelevant—a luxury in a context where opposition to the government is not 

permitted. In this view, the press is given some latitude to criticize the bureaucracy’s practices, 

but not the regime itself. Under such conditions, the press may effectively become a government 

mouthpiece. 

 
42 Sudan Monthly Intelligence, July 1936 

43 Hadarat Al-Sudan, 19.7.1937 

 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

23 
 

It appears that the government under the May regime (led by Gen. Nimeiri from 1969 to 1985) 

adhered to the logic of the second group, which views press freedom as irrelevant in a transitional 

society engaged in the difficult task of nation-building. However, this stance contradicts the 

principle of press freedom, which is a key tenet of democracy. In reality, Nimeiri's May regime 

was a dictatorship that implemented a policy of nationalization, which included the banning of 

private press outlets. Only two state-owned newspapers were allowed to operate, serving as 

organs for the ruling party, the Sudan Socialist Union, modeled after Nasser's "Arab Socialist 

Union." 

The most oppressive and repressive regime came in 1989.44 The Islamists' regime, which used 

the army to establish an authoritarian system, banned all papers as well as political parties. Partly 

following in the footsteps of Nimeiri, the militant Islamists' regime (1989–2019) permitted only 

two state-owned newspapers to operate, alongside the government-run Radio and Television 

Corporation and the Sudan News Agency (SUNA). 

Under al-Bashir's Military-Islamist regime, the government regularly used censorship and 

repression to control the media. On one occasion, in mid-February 2014, 14 daily political 

newspapers were confiscated and prevented from circulating that day by the security organ. In 

another instance, on 25 May 2015, nine newspapers were confiscated for publishing news that 

revealed incidents of sexual harassment involving kindergarten and elementary school students. 

Furthermore, in mid-November to December 2016, nine papers were suspended for three weeks, 

with no specific reason given for the action.45  

The Military-Islamist Regime (MIR) under General Omar al-Bashir was known for its severe 

control over the media, using arbitrary censorship as a tool to suppress dissent and limit freedom 

of expression. This censorship often involved removing or altering specific content, such as 

deleting paragraphs, articles, columns, or even entire pieces of news. A security agent was 

 
44 For more details on how the Gen. al-Bashir's Islamist Regime in Sudan was "the most oppressive and repressive" 

see: Abdu Mukhtar Musa, Popular Uprisings in Sudan: Revolutionary Processes intercepted. Los Angeles, CA, 

USA, Advances in Politics and Society, Vol. 5. No. 1. Dec. 16, 2021; see also: Abdu Mukhtar Musa, "Darfur from 

State Crisis to Super powers Clash"(391pp. 2009), Doha (Qatar): Al-Jazeera Studies Centre, in Arabic). See also: 

Abdu Mukhtar Musa, The Islamic Movement in Power in Sudan (an evaluation): "al-majalla al-Arabiya Lil-iloum 

al-Siaysiyah"(The Arab Journal for political science), co-published by the Arab Association for Political Science 

and the Centre for Arab Unity Studies, Beirut, No.26, Fall of 2010. See also: Abdu Mukhtar Musa “The Reality of 

the Islamic Movement and the Future of Democracy in Sudan”, a journal article published in majallat al-

mustaqbal al-Arabi (Arab Future magazine), Beirut: Centre for Arab Unity Studies, No. 441, November 2015. 

45 https://www.aljazeera.net, 25.5.2015 

https://www.aljazeera.net/


Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

24 
 

assigned to each media institution to review the contents of newspapers overnight before they 

could be circulated, ensuring that any material critical of the government was banned 

Additionally, the regime took direct actions against journalists, such as ordering them to stop 

writing or denying them the ability to travel. Opponent journalists or columnists were sometimes 

denied exit visas or even forced to return from the airport.46 For instance, on 25 March 2016, 

prominent journalist Fayssal Muhammad Salih—who would later serve as Sudan's Minister of 

Information during the transitional government—was prevented from traveling abroad, and 

security forces at the airport confiscated his passport.47   

Moreover, under Al-Bashir's Military-Islamist Regime (MIR), arbitrary measures were applied 

against all forms of freedom. Laws were enacted to suppress freedom of speech and the media. 

The Press and Publications Act was issued in 1996, followed by another in 1999. It was further 

amended in 2009 to impose additional restrictions on the media. Additionally, a 'National Council 

of Press and Publications' was established in 1999, with its head appointed by the President of 

the Republic — clearly to ensure adherence to the policies of the ruling party (the National 

Congress Party), the political arm of the Islamic movement, as was the case with all other public 

institutions under this totalitarian regime. 

Authoritarian measures were also extended to magazines and books. Censorship and control were 

not limited to domestic media but also applied to imported print and electronic media. A 

dedicated committee was assigned to scrutinize both print and electronic material. Additionally, 

it was common for some books to be confiscated during the Khartoum International Book Fair, 

and certain books were outright banned from entering Sudan.48  

According to the Press Act, any journalist is eligible to run for the election of the Council of 

Press if they are officially registered in the Council's records (after passing the prescribed 

examination) and have at least 15 years of experience in the field. However, not all 21 members 

of the Council are elected; 7 members are nominated by the President of the Republic. Even those 

elected members typically come from state-owned media institutions and, by definition, are pro-

government. This system was rooted in the policy of exclusion adopted by the Islamist 

 
46 www.ajanet.me, 11.4.2012 

47 Als-Sayha daily paper, Khartoum: 26.3.2016   

 

48 Al-Sayah, 2.11.2016 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

25 
 

government, which aimed to remove those who were not members of the Islamic movement or 

loyal to the regime. This policy, known as "Al-Tamkeen" (meaning 'empowerment'), was a 

strategy to depose non-Islamists and replace them with loyal Islamists.49  

Consequently, the bureaucracy became dominated by Islamists, regardless of qualifications or 

competence. Allegiance, loyalty, and confidence took precedence over objective criteria. This 

policy of "politicization" extended to all other institutions, including public sector companies, 

the military, security forces, the police, and the attorney general's office. 

Actually, when the Act was issued in 1996 and 1999, there were no independent newspapers or 

media institutions—everything was state-owned and state-run. Moreover, the President of the 

Republic served as the 'patron' of the Council (Article 4 – 3),50 ensuring the government's tight 

control over the Council. This structure made it clear that no freedoms would be guaranteed under 

such a system. The Act was specifically designed to tighten the grip on the public under an 

authoritarian regime. 

It is important to note that the Islamist military regime issued a press Act in 1996, as mentioned 

earlier, followed by another Act in 1999. This was amended in 2001, 2004, and 2009. However, 

these amendments did not bring substantial changes, as the partly-nominated Council continued 

to oversee the mass media, set restrictions on publications, and issue licenses (Article 6 – A), 

with the President still serving as the patron. The existence of such a Council, which had the 

authority to impose sanctions on newspapers or file suits against journalists and writers, directly 

contradicts democratic values and fundamental freedoms—principles that are integral to human 

rights. 

All the Acts issued under the MIR included many provisions concerning the operations of media 

institutions, which, in the final analysis, served to restrict freedoms. These laws were designed 

to create an environment of intimidation, establishing strict boundaries and obstacles for the 

functioning of mass communication. In democratic systems, it is generally acknowledged that 

such councils or ministries of culture and information (or communication) do not exist. These 

bureaucratic institutions are typically used as tools by dictatorships and authoritarian regimes to 

 
49 Author's own observations (participant: the author worked as a journalist for ten years before joining 

the university teaching staff.)  
50 Al-sharq Laws Network, 2021 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

26 
 

control the media, manipulate public discourse, impose their ideology, and silence opposition. 

Sudan serves as a prime example of such non-democratic systems and authoritarian practices. 

The Islamist regime was repressive due to its use of force (through the police and security forces) 

against civil opponents; oppressive in maintaining authoritarian policies for three decades; and 

suppressive by banning independent and private press, along with implementing arbitrary 

measures against critics.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

27 
 

Conclusion 

It is notable that most of the press laws in Sudan were not issued during the short-lived 

democratic regimes. Instead, they were enacted either by the colonial administration or by the 

military regimes. Beginning with the Press Ordinance of September 23, 1930, issued by the 

colonial administration, subsequent press laws were issued in 1965 (the only exception, enacted 

by a non-military transitional regime), followed by laws in 1973, 1993, 1996, 1999, and 

amendments in 2001, 2004, and 2009. 

Thus, it can be argued that the control over the press and the arbitrary measures imposed by the 

post-independence military regimes were not less severe than those of the colonial rulers. This is 

especially true considering that the military regimes ruled for over half a century of Sudan’s 

independent history, compared to only nine years of democratic governments (55 years of 

military rule out of 65 years of independence), with two years of transitional governments (1964-

65 and 1985-86). 

It is apparent that the press in Sudan has endured significant hardships under both colonial rule 

and in the post-independence era, which has been more dominated by military dictatorships than 

by the brief democratic intervals of the short-lived elected partisan regimes. Despite facing 

repression and arbitrary measures, the press in Sudan has managed to play a considerable socio-

cultural role in society, enlightening public opinion and contributing to the development of the 

nationalist movement. In the post-independence era, the press also played a significant political 

role in fostering political participation, developing political socialization, and enhancing political 

culture. 

The article recommends that the media – both print and electronic – should resume its socio-

cultural role more effectively, regardless of the level of freedom available under shifting political 

systems. This role is crucial for the press as a vital instrument in democratization. The focus 

should be on socio-cultural issues rather than purely political coverage. Good leaders emerge 

from a well-developed society, and the press, as part of civil society, is a powerful tool for 

building a sustainable democracy. It is high time that the press takes the lead in constructing the 

'infrastructure' for proper democratic transformation, particularly in light of the persistent 

challenges that hinder Sudan's smooth democratic transition. 

 

 



Almubadara                                                                                                    4th Issue December 2024 

28 
 

References 

Abdul-Malik, Mahjoub Babiker, (1985Press and Politics in the Sudan. Khartoum:           

University of Khartoum Graduate College Publications, No. 14 

Ahmed Yousif Hashim: He became editor-in-chief for Al-Nil in June 1940 though he     was 

sacked from its editorial staff in 1938. He went to Egypt for eight months and returned to 

Khartoum 

Al-Fajr magazine: Al-Fajr was owned and published by ‘Arafat Muhammad ‘Abdullah. ‘He 

came from a Coptic family but his father embraced Islam under the (Mahdiyya) and he was 

therefore brought up as a Muslim. He graduated from Gordon Memorial College in 1916 and 

took up a clerical post in the Department of Posts and Telegraphs in Khartoum until 1924. He 

was deeply involved in the political upheaval of that year and escaped to Cairo where he was 

mistakenly arrested and kept in prison for seven months, being suspected of involvement in the 

assassination of Sir Lee Stack. But he was released when the real assassins were caught. He went 

to Sinai and then to Jeddah. He returned to Sudan in 1931 and joined the Hashamab Group. 

Al-Nil, February 6, 1938 

 Atiyya, Edward (1964), An Arab Tells His Story: A Study in Loyalties, John Murray,   London 

Barker, Larry, Communication. Prentice Hall Inc. New Jersy, 1981. 

Bashir, Muhammad Omer (1947). Revolution and Nationalism in the Sudan. London: Rex 

College 

Fabumi, L.A. (1973). The Sudan in Anglo-Egyptian Relations, Greenwood Press Publishers 

Financial Secretary to all Governors and Heads of Departments, Financial Circular No. 21 (1951) 

dated 8 October 1951, C. R. O. Kassala. 

Hadarat Al-Sudan newspaper, 19 July 1937 

Mahjoub, Fathal-Rahman (1999), Political Implications of the Sudanese Press Laws: 1930 – 

1996, (a thesis submitted for a Ph. D. Degree in Political Science), University of Khartoum. 

Muddathir 'Abd Al-Rahim, Imperialism and Nationalism in the Sudan. Oxford Studies in African 

Affairs (Clarendon Press, Oxford,1969 

Salih, Muhammad (1965), The Sudanese press, Sudan Notes and Records, Vol. XLV1, 1965 



 Press in Sudan: from Colonial Control to Post-independence Dictatorship                                                        Abdu Mukhtar Musa 

29 
 

Musa, Abdu Mukhtar, Popular Uprisings in Sudan: Revolutionary Processes intercepted. 

Los Angeles, CA, USA, Advances in Politics and Society, Vol. 5. No. 1. Dec. 16, 2021 

Musa, Abdu Mukhtar, "Darfur from State Crisis to Super powers Clash"(391pp. 2009), Doha 

(Qatar): Al-Jazeera Studies Centre, in Arabic). 

 Musa, Abdu Mukhtar, The Islamic Movement in Power in Sudan (an evaluation): "al-majalla 

al-Arabiya Lil-iloum al-Siaysiyah"(The Arab Journal for political science), co-published by the 

Arab Association for Political Science and the Centre for Arab Unity Studies, Beirut, No.26, Fall 

of 2010. Musa, Abdu Mukhtar “The Reality of the Islamic Movement and the Future of 

Democracy in Sudan”, a journal article published in majallat al-mustaqbal al-Arabi (Arab 

Future magazine), Beirut: Centre for Arab Unity Studies, No. 441, November 2015. 

Sudan Government Gazette No. 543 of 15 March 1931.  

Sudan Legislative Assembly Proceedings, first Assembly, 1st Session minutes, 17 February, 

1949. 

Sudan Monthly Intelligence Summary for July/August, 1936 

Sudan Monthly Intelligence, No. 72: May, June and July 1940 

https://www.aljazeera.net, 25.5.2015  

www.ajanet.me>news, 11.4.2012 

Als-Sayha daily paper, Khartoum: 26.3.2016  

 Al-Sayah daily paper, Khartoum: 2.11.2016  

Arab Foreign Legislations: Al-sharq Laws Network. 2021 

 

 

 

 

https://www.aljazeera.net/

